Klaar voor de rest van ons leven! - Reisverslag uit Calabar, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu Klaar voor de rest van ons leven! - Reisverslag uit Calabar, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu

Klaar voor de rest van ons leven!

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca en Niels

10 September 2014 | Nigeria, Calabar

Maandag

10:55 Onze Nigeriaanse contactpersoon geeft aan dat we wat vertraging oplopen vanwege de chauffeur die een lekke band heeft. Hij weet niet zeker of dat ook echt het geval is, misschien heeft de chauffeur wel een klus waar hij meer geld voor krijgt. Wij, helemaal flexibel, wachten gewoon even.

11:15 We stappen in de auto. Er speelt muziek. Een warme mannenstem zingt liedjes over Jezus. In Calabar ben je een uitzondering als je niet christelijk bent. Op iedere hoek van de straat staat een kerk, op bijna ieder voertuig zit een sticker met een christelijke spreuk erop. De muziek past bij het moment, als in een film rijden we naar het kindertehuis.

11:45 We lopen het kindertehuis binnen. Nog weinig last gehad van zenuwen, maar nu voelen we ons hart wel kloppen en zijn we behoorlijk gespannen. Een gang door, een deur door, een kamer naar binnen…

11:46 En dan ligt ze ineens in onze armen. Bizar snel. Ze ligt in het bedje bij de deur en we zijn de deuropening nog niet door of ze ligt in onze armen. We aaien over haar wang en ze geeft ons een brede glimlach. Haar grote, bruine ogen stralen. Wauw wat is ze mooi!

Dinsdag

Na de knuffelmomentjes van gisteren wachten we vanochtend af op een telefoontje. Vandaag hopen we naar het ministerie van sociale zaken te mogen, waar we hopelijk te horen krijgen dat ze mee mag en de ‘attach’ periode kan beginnen. Om 9:15 uur bellen onze ‘partners in crime’ dat ze zich vervelen. Gezellig drinken we daar een kopje thee en doen we een spelletje. En gezellig, dat is het! We hebben nu al terugkerende grapjes, we delen dezelfde humor, zijn ongeveer even oud en ook onze kindjes schelen niet veel van elkaar. Superfijn!

Om half twaalf werden we gebeld en we mogen inderdaad naar het ministerie. Wauw, en wat een belevenis is dat. De hiërarchie is behoorlijk duidelijk, we zitten tegenover verschillende personen, die steeds belangrijker zijn. Op alle bureaus liggen stapels papier, daarnaast staat bijna in ieder kantoor een televisie aan. Na de nodige mensen gesproken te hebben en zeer uiteenlopende vragen te hebben beantwoord, kregen we het verlossende woord, onze dochters mogen vandaag met ons mee.

Het afscheid in het kindertehuis was bijzonder. Er werd gebeden, voor onze kinderen, voor ons als ouders, maar in het bijzonder ook voor de kinderen die achter bleven.

Tja en toen waren we voorbereid op de rest van ons leven. Vanaf dat moment zouden we haar laten bepalen wat ze nodig heeft en zo aan elkaar gaan wennen. We zouden er wel een dagtaak aan krijgen. Die zelfde avond zitten we op ons gemak samen te eten, een serie te kijken en een spelletje te doen. Want Evi, Evi slaapt. Moe van alle indrukken slaapt ze door. We besluiten dat als ze om 22:00 uur nog niet wakker is, we haar dan wakker maken voor een flesje. Vlak daarvoor opent ze zelf haar oogjes. Ze is ontzettend lief en zoet, maar we hopen dat daar verandering in gaat komen. Want hoe gek het ook klinkt, we willen graag dat ze leert dat als ze huilt, wij ervoor haar zijn.

In de nacht huilt ze ook niet. We ontdekken wel dat ze onrustig begint rond te draaien in haar bedje en we vatten dat op als willen drinken en wakker worden. Gedurende de uurtjes dat ze nu bij ons is (geschreven op woensdag) maakt ze steeds meer oogcontact, houdt ze ons in de gaten en laat ze ook qua huiltjes, waar wij natuurlijk direct op reageren, van zich horen. Kortom we zijn, helemaal zoals het hoort, twee moeie, maar blije ouders die erg trots zijn op de mooiste baby van de wereld.

• 10 September 2014 - 17:46

Ria Hoogstad:

Geweldig, wat snel zeg, geniet er even lekker van

• 10 September 2014 - 17:47

Esther En René:

Wat een mooi verhaal! Ik zit bijna met tranen in mijn ogen. Geniet van Evi en alle nieuwe ervaringen!

• 10 September 2014 - 17:48

Laura Bouman :

Van Harte en ik lees dat jullie je al echt als ouders voelen. Super geniet ervan.

• 10 September 2014 - 17:52

Bep En Cees De Graaf:

Hoi Rebecca en Niels.
    Van harte gefeliciteerd met jullie Evi!
    Heel erg leuk,geniet van haar!

• 10 September 2014 - 17:53

Ineke En Wichert:

Heerlijk! Helemaal kippenvel van jullie verhaal. Geniet van elkaar!

• 10 September 2014 - 17:54

Wilma:

Wat geweldig........Gefeliciteerd met jullie Evi.

• 10 September 2014 - 17:55

Charlotte:

Hoi Niels en Rebecca,

Wat leuk om jullie verhalen zo te lezen en er toch een beetje bij te kunnen zijn. Wat bijzonder moet dat zijn om dan na alle voorbereidingen zo'n klein wondertje te mogen hebben in jullie gezin. Leuke naam ook :). Gefeliciteerd en geniet er maar lekker van :).

Groetjes Charlotte

• 10 September 2014 - 17:57

Floriska:

Wat mooi! Geniet van Evi en elkaar!

• 10 September 2014 - 18:02

Sjoerd En Marjenne:

Lief gezinnetje! Geweldig nieuws! Gefeliciteerd en geniet van elkaar!

• 10 September 2014 - 18:05

Rianne Ketelaar-Vos:

Wat schrijf je dat mooi. Zit met tranen in mijn ogen jullie verhaal te lezen. Zo is het maar net, laat jullie lieve Evi alle liefde van jullie maar voelen. Wat bijzonder nu zijn jullie echt papa en mama. Het einde van een reis naar dit moment. Maar de start van een nog veel mooiere,bijzondere reis voor jullie als gezin die gaat beginnen!!

Geniet, beleef, verwonder en deel je liefde

Hele lieve groet van ons

• 10 September 2014 - 18:09

Kim:

Wat ontzettend mooi geschreven! Ik ben blij dat jullie dochter bij jullie is.

• 10 September 2014 - 18:23

Lianne:

Wauw... prachtig!!!

• 10 September 2014 - 18:25

Rozina:

Wat heb je dat mooi beschreven..... heel ontroerend om te lezen...!!!!
    Fijn dat jullie meisje bij jullie is, geniet van elkaar !!!

• 10 September 2014 - 18:26

Ineke.:

Lieve Rebecca en Niels,
    Van harte gefeliciteerd met jullie mooie lieve Levi.
    Heel ontroerend dit te lezen wat heel mooi. Kan niet wachten haar te zien.
    Ik heb vanmiddag Esther aan de foon gehad, nou die verwoorde het zo mooi
    dat ik het al een beetje wist. Ik kon niet meer wachten.
    Heel veel liefs geniet er van.

Groet van ons!

• 10 September 2014 - 18:33

Jennifer Nootenboom :

Wow wat ontroerend. Nou geniet van jullie geweldige en vermoeiende dagen en nachten!
    Ik ben benieuwd naar jullie eerste gezinsfoto

• 10 September 2014 - 18:46

Ineke Wierks:

Ha Rebecca en Niels van harte gefeliciteerd met jullie mooie dochter, geniet ervan groetjes

• 10 September 2014 - 18:50

Piet Wierks:

Heel fijn ook om zo een beetje op de hoogte te blijven.
    Je ziet het geluk van jullie afstralen , heel mooi.

Groetjes vanuit Aldebaranhof 4.

• 10 September 2014 - 18:51

Monsieur Wierks:

Super leuk! Echt gefeliciteerd!

• 10 September 2014 - 18:59

Nel Den Houting:

Hartelijk Gefeliciteerd met jullie dochter.
    Ga er lekker van genieten met zijn drieen.

Groetjes
    Nel

• 10 September 2014 - 19:03

Femke:

wat lief zoals jullie Evi beschrijven, wat fijn dat jullie haar bij jullie hebben, van harte harte gefeliciteerd en het is super om er 'zo' bij te mogen zijn. xxxx

• 10 September 2014 - 19:14

Mark En Sonja Cools:

Gefeliciteerd met jullie dochter! Geniet ervan!

• 10 September 2014 - 19:18

Mirjam En Peter:

Wat een prachtig verhaal! Geniet ervan!

• 10 September 2014 - 19:21

Anja Mol:

Gefeliciteerd met jullie dochter Evi en nu van gaan genieten . E nu zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar haar, we wachten nu op de eerste kiekjes.

• 10 September 2014 - 19:22

Anne:

Wow wat ontzettend mooi beschreven!gefelicieerd met jullie dochter! Geniet van elkaar!xx

• 10 September 2014 - 19:41

Marieke:

Wow, wat mooi weer geschreven. Fijn dat alles goed is gegaan en dat Evi nu echt heerlijk bij jullie mag zijn. Ik hoop dat jullie haar snel mee naar Nederland mogen nemen. En ik kan niet wachten op een foto!! Hihi.
    Geniet ervan, maar dat zal ongetwijfeld lukken!
    Liefs Marieke

• 10 September 2014 - 19:47

Eric, Margriet En Emma:

Ha kersverse papa en mama, wat geweldig om te lezen!
    Gefeliciteerd met jullie dochter! Geef ze een dikke zoen van ons!

• 10 September 2014 - 20:02

Wilhelmina Berkhout:

Hallo Niels en Rebecca,
    Via Esther mag ik meegenieten met jullie reisverslag en delen in jullie vreugde. Wat een mooi meisje is jullie dochter, Evi. Gefeliciteerd!
    Ik hoop dat alles voor jullie voorspoedig zal verlopen.

Vriendelijke grtoet,
    Willemien

• 10 September 2014 - 20:19

Grace En Maarten En Yun:

ZIt hier met traantjes in mijn ogen! Wat mooi! Jullie dochter! Van harte gefeliciteerd! Geniet ervan mensen! Wat heerlijk dat ze jullie al in de gaten gaat houden! Dat zijn de bijzondere momenten voor iedereen, maar vooral voor kersverse adoptieouders!! Heerlijk!Dikke kroelen van ons

• 10 September 2014 - 20:20

Evelien:

Wat prachtig om te lezen, ik leef helemaal mee, kippenvel! Nu lekker genieten als gezinnetje, hoe bijzonder is dat, wow. X Evelien

• 10 September 2014 - 20:21

Mirjam:

wow!! supermooi!!! kippenvel!!!!!! geniet er lekker van met zijn drieen!!!!!!! dikke kus!!

• 10 September 2014 - 20:26

Ineke Schaap:

Wat is dit mooi voor jullie !
    Heel veel geluk mer Evi

• 10 September 2014 - 20:45

Klaas-Johan, Marit En Vera:

Wauw, wat geweldig nieuws! Geniet van Evi en van elkaar. Liefs van ons.

• 10 September 2014 - 20:48

Ingrid Luijten:

Wat moet het een heerlijk moment geweest zijn om haar in de armen te kunnen sluiten ! Alle goeds en veel geluk toegewenst met jullie kleine Evi.

• 10 September 2014 - 21:17

Marleen :

Oh wat geweldig om te lezen. Ik kan me nog zo goed herinneren dat jij, Rebecca, vorig jaar rond deze tijd zei dat je een jaar later misschien wel mama zou kunnen zijn. En nu is het 'gewoon' zover, jullie zijn papa en mama! En wat zal Evi blij zijn met zulke liefdevolle ouders, ik snap wel dat ze rustig en tevreden is... Het voelt voor haar vast als thuiskomen. Geniet van jullie nieuwe geluk!

• 10 September 2014 - 21:33

Jan En Roelien:

Wauw, wat geweldig om te lezen zeg!
    Gefeliciteerd :)

• 10 September 2014 - 22:13

Elianne:

Wat geweldig nieuws! Geniet van elkaar!!

• 10 September 2014 - 22:25

Christel Goekoop:

Wauw papa en mama gefeliciteerd. We pikken hier een traantje van geluk weg.l

• 11 September 2014 - 08:08

Els Van Driel:

Super nieuwbakken paps en mams,
    Van harte gefeliciteerd met dit geluk. Heel veel geluk metz'n 3-en!!!!!

• 11 September 2014 - 08:15

Marjolein Van Genderen:

Prachtig en ontroerend om te lezen. Jullie boffen met Evi... en zij natuurlijk met jullie!
    Geniet ervan dat ze zo lief is, ondeugend wordt ze vanzelf wel....

• 11 September 2014 - 11:46

Ingrid Vis:

In gedachten terug in de tijd. Wat herkenbaar wat jullie schrijven over het huilen....... En het er dan voor haar zijn. Zuig de ervaring en de herinneringen op, beleef het bewust, deze momenten zullen je altijd bijblijven! Liefs Ingrid Vis

• 11 September 2014 - 13:10

Winny:

Hoi Rebecca en Niels,
    Ik sluit me aan bij het kippenvelgevoel wat dat door jullie zo mooi geschreven blog elke keer naar boven brengt.

Wat fijn dat jullie Evi nu bij je hebben. Geniet er maar heel erg van!!
    Nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie dochter!

• 11 September 2014 - 19:08

Nicolet:

Hallo Rebecca en Niels,
    Nou jullie waren het gesprek van de dag tijdens de lunch op het Da Vinci College. Mooi om te zien hoeveel mensen met jullie meeleven en (bijna) tot tranen geroerd waren door jullie blog van gisteren. Het is voor velen en ook voor mijzelf nog heel goed voor de geest te halen, de eerste keer dat je je kindje in de armen sluit. Een soort verwondering, nieuwsgierigheid en verbondenheid wisselen met het moment.
    Vandaag de groep/Internos ook op de hoogte gehouden van het laatste nieuws, ook zij waren benieuwd en jullie krijgen de hartelijke groeten en felicitaties
    Hoop snel weer iets van jullie via de blog te horen. Het is en blijft een spannend en mooi verhaal om te volgen. en natuurlijk nog onwijs gefeliciteerd met het krijgen van jullie 'babymeisje' Evi. Liefs Nicolet

• 11 September 2014 - 23:10

Irene Oskam:

Wauw! Echt super! Mooi zeg, gefeliciteerd! Succes en geniet ze!

• 12 September 2014 - 11:41

Mirella Nenk:

Wat een prachtig en ontroerend hebben jullie geschreven! Geniet met volle teugen van elkaar.

• 12 September 2014 - 13:37

Jeanny Schenk:

Lieve papa en mama van Evi,
    jullie zijn geboren ouders, dat blijkt uit alles wat in het geschreven blog staat!
    Van harte gefeliciteetd met jullie dochter en Evi gefeliciteerd met zulke ouders!!!!

Ook felicitaties van Carmen !

• 13 September 2014 - 10:23

Sander En Marieke:

Lieve Niels en Rebecca,
    Wat een prachtig verhaal, we krijgen er kippenvel van, heel bijzonder allemaal. Geniet er lekker van! Liefs Sander en Marieke

• 13 September 2014 - 14:51

Jenny:

Van harte gefeliciteerd met jullie kindje!
    Wat een mooi verhaal.... veel zegen met elkaar!!

• 14 September 2014 - 09:48

Brigitte:

Geweldig nieuws...geniet ervan samen..nog een hele fijne tijd in Nigeria

• 16 September 2014 - 16:05

Marianne Van Der Lely:

Net zelf terug van vakantie en nu net jullie verslag gelezen. Wat hebben we het er vaak over gehad Rebecca. Geweldig dat ik na al die tijd nu zoveel vragen kan invullen. Het is Nigeria, het is een dochter en ze heet Evi. En opeens is het hele leven anders. Het is jullie zo gegund.

Een warme groet,
    Marianne

• 17 September 2014 - 13:48

Riet Flohil:

Super gefeliciteerd geniet van jullie Evi.
    Foto's zie ik later wel

groetjes Riet