De V van... - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu De V van... - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu

De V van...

Blijf op de hoogte en volg Rebecca en Niels

04 September 2014 | Nigeria, Lagos

Lieve mensen,

Ja, dat is allemaal leuk zo’n blog bij houden, maar hoe vinden we woorden voor alle indrukken en gebeurtenissen van de afgelopen 24 uur. Dat wordt de uitdaging van deze blog! En om het voor mezelf wat overzichtelijk te maken werken we maar met verschillende kopjes, die , in eerste instantie per toeval, allemaal met een V beginnen.

Vliegen
Heerlijk genoten van de vlucht waarin al onze hobby’s samen kwamen, lekker tv kijken, lekker lezen, lekker eten en bediend worden zonder af te wassen. Het was een prima vlucht, de stewardessen waren erg geïnteresseerd in ons adoptieavontuur en we weten nu vast dat we op de terugweg een KLM slabbetje krijgen.

Voorzieningen
Nog geen uur geland en op het vliegveld van Lagos viel de stroom uit. Op dit moment slapen we in een kamer met airco en vannacht nam de generator het geven van stroom over, met een behoorlijk lawaai. Koele kamer, versus herrie. Sinds afgelopen nacht 3:00 uur zitten we zonder stroom en in de avond gaat de generator aan. Het eten is hier heerlijk. Het fruit met name, zoveel lekkerder dan in Nederland. We slapen deze dagen in het huis van de directrice van de foundation en er wordt voor ons gekookt. Ook staat er iedere ochtend een ontbijt klaar.

Verkeer
Het halen van je rijbewijs is een ingewikkeld proces waar je een hoger IQ voor moet hebben dan in Nederland. Het is een soort complex schaakspel met driedubbel zoveel pionnen. Onze chauffeur is een briljant schaakspeler: tactisch inzicht, brutaal genoeg, durven spelen, maar toch sportief blijven. Dat niet iedereen dit goed beheerst is te zien aan de vele deukjes en krassen op de auto’s. Het is een chaos en we kijken onze ogen uit.

Veiligheid
We voelen ons hier veilig, eigenlijk vanaf de start al. Mensen zijn soms wat opdringerig, maar met een duidelijke, vriendelijke grens stoppen ze. Dit gedrag kijken we af van onze chauffeur.

Vriendelijk
Van Nederlanders wordt vaak gezegd dat ze erg direct zijn. Voor mij is dat altijd wat lastig, want ik vind mezelf nooit heel direct. Inmiddels weet ik dat dat toch het geval is. Vandaag hadden we een gesprek met de social worker. Hij vertelde dat een Nigeriaan altijd eerst wat vragen stelt. Hoe gaat het met jou? Hoe gaat het met je vrouw? Hoe gaat het met je kinderen? Hoe gaat het met je ouders? Hoe gaat het met je schoonouders? En pas daarna komt men tot de kern van de zaak. Dat blijkt ook wel in de praktijk. Hoe heb je geslapen? – de chauffeur. Hoe lang ben je? – bij het reisbureau (dat ging natuurlijk niet over mij) Overal worden we eerst uitvoerig Welcome geheten. Onze social worker is pas nog in Nederland geweest en vraagt zich oprecht af, waarom Nederlanders altijd gestrest zijn. Hij snapt dat niet, dan ben je maar wat later, wat maakt het uit? Een goede vraag om eens vaker bij stil te staan.

Vandaag
Wachten – tot de chauffeur ons naar het kantoor bracht
Wachten – tot de social worker tijd voor ons had
Gesprek met social worker
Wachten – totdat de man komt om onze euro’s om te wisselen (tweeënhalf uur)
Ticket boeken – om verder te reizen
Boodschapjes doen
Thuis bijkomen

Het wachten is geen probleem, zoals altijd hebben we spelletjes bij ons en ik ben vandaag in the winning mood! Daarnaast is het de kans om elkaar, de andere aspirant adoptie ouders, beter te leren kennen.

Verder?
We vliegen zondag verder, maandag hebben we een gesprek in het kindertehuis en dan verwachten we haar ook echt te gaan zien. Morgen gaan we naar een grote markt hier in Lagos en zaterdag gaan we de koffers opnieuw inpakken. Tijdens deze vlucht mag er namelijk maar 20 kg mee, ipv 23 kg.

Ons internet loopt allemaal nog niet zo, maar dan zijn jullie voor nu op de hoogte. We zijn na alle stress van de afgelopen weken, nu eigenlijk vooral aan het genieten. Tot later!

• 04 September 2014 - 21:47

Esther:

Geweldig om iets te horen!! Wat een avonturen...je zou maar een huismus zijn he ;-). Succes en winnen hè! Goede tijd tot zondag in Lagos en dikke x!

• 04 September 2014 - 22:02

De Heer Wierks:

Supervet! Veel plezier nog komende dagen en doe haar maar de groeten van me!

• 04 September 2014 - 22:05

Marieke:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat alles tot nu toe goed gaat en bevalt! Kan me inbeelden dat jullie niet kunnen wachten tot het maandag is! Geniet van jullie avontuur!

• 04 September 2014 - 22:09

Wimschop:

rebeeca wen niels suc 6 met Julie avontuurlijke bevindingen vanm Julie reis en gezond terug komen is okbelangrijk gr wimschop

• 04 September 2014 - 22:10

Esther En René :

Mooi om jullie avonturen te horen.

• 04 September 2014 - 22:10

Esther En René :

Mooi om jullie avonturen te horen.

• 04 September 2014 - 22:11

Jennifer Nootenboom :

Wow wat een belevenissen! Hoelang heeft de vlucht geduurd?
    Geduld wordt beloond... nog maar even wachten!!
    Blijf genieten

• 04 September 2014 - 22:30

Cora:

Lieve Rebecca en Niels.

Wat fijn om dit allemaal te lezen. Wat een indrukken allemaal.
    Jullie kunnen niet wachten tot maandag denk ik.....
    Wat zou ik graag om een hoekje willen kijken.
    Geniet met volle teugen!!!!!

Liefs van ons.

• 05 September 2014 - 07:46

Agnes Kroon:

Spannend!! Veel succes voor maandag.
    Groeten van Agnes Kroon

• 05 September 2014 - 07:48

Saskia Strous:

Hallo Rebecca (en Niels),

Dank dat we zo met jullie mogen meelezen en daardoor meeleven.
    Vooral maandag zal vast spannend worden als jullie je dochter gaan zien!
    We denken aan jullie.
    Groet,
    Saskia

• 05 September 2014 - 13:17

Mireille :

Spannend !
    Geniet ervan en heel veel succes !
    Groet, Mireille

• 05 September 2014 - 16:40

Wim Van Der Kruijff:

Hallo Rebecca & Niels,

Leuk zo met die V's ! Ik kende tot nu toe eigenlijk alleen nog maar de VVV = Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer :

Vereniging.
    Wat mooi om zo samen in vereniging op weg te zijn naar Evi. Jullie zien vast uit naar de vereniging met haar. Je kunt vast niet wachten. Toch wel knap dat je dat toch lukt, om steeds te wachten ... :-)

Voor
    Ik vind het supervet dat je de spelletjes van Niels wint Rebecca. Daar kan hij vast niet tegen. Je staat lekker vóór :-). Houden zo haha.

Vreemdelingenverkeer
    Zelf rijden in Afrika is inderdaad voor hoogbegaafden. Moet je niet doen dus :-). Laat je maar lekker chauffeuren als vreemdeling in het verkeer. Goede reis zondag ! Volle Vaart Vooruit.

Maar zonder gekheid : Ik hoop en bid dat het allemaal goed mag gaan op reis naar en met Evi.

Groetjes, Wim

• 05 September 2014 - 17:00

Rianne Ketelaar-Vos:

Wat een mooi verslag!!
    En fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Nu weer naar de volgende stap en jullie dochterje ontmoeten. Wat bijzonder

• 05 September 2014 - 19:19

Piet Wierks:

Hallo Rebecca en Niels ,

Dat is allemaal goed te volgen voor ons , zoals jullie in je blog hebben omschreven.
    Spannend nog steeds.

Toch een heel fijn weekend.

Groetjes uit de Aldebaranhof.

• 05 September 2014 - 20:56

Ineke:

lieve mensen,
    Wat heerlijk dat jullie zo aan het genieten zijn en ga gewoon door met het spelen van spelletjes.
    Straks heb je er toch wat minder tijd voor denk ik zo. Een heel fijn weekend en we denken aan jullie
    liefs van ons.

• 06 September 2014 - 21:16

Damiette & Corne:

Lieve Niels en Rebecca,
    Wat een belevenissen allemaal! Erg leuk om te lezen! Het lijkt wel een boek...alleen is het nu echt ;)
    Spannende dagen nog, maar binnen twee dagen gaat jullie droom in vervulling....
    Sterkte met het wachten! We denken aan en bidden voor jullie.
    Corne & Damiette, Lucas, Daniël en Samuel.

• 06 September 2014 - 22:02

Judith :

Lieve Niels en Rebecca,

Wat bijzonder om deze wijze deelgenoot te mogen zijn van jullie wonder. Wat moet dit spannend zijn. Heel veel sterkte en liiefde voor maandag als jullie je prachtige meisje mogen gaan zien.

Liefs Judith

• 07 September 2014 - 10:52

Arie Wierks:

Rebecca en Niels
    Geweldig om zo mee te mogen reizen met jullie.
    Heel veel sterkte en succes als jullie morgen dan eindelijk jullie meisje mogen gaan zien.

• 07 September 2014 - 14:50

Marije:

Gaaf dat we zo mee mogen leven en meeleven met jullie
    . Wat n groot avontuur voor jullie! We wensen jullie Gods nabijheid en zegen on alles wat je doet

• 08 September 2014 - 08:11

Winny De Koning:

Rebecca en Niels,

Wat een leuk verhaal - dat er maar vele mogen volgen. Ik wens jullie een topmaandag - Spannend om Evi te gaan zien. Heel veel succes en hartelijke groet.

• 08 September 2014 - 10:40

Anja Mol:

Wat een reis zeg en wat spannend voor jullie heel veel succes

• 08 September 2014 - 10:41

Anja Mol:

Heel veel succes met de missie

• 09 September 2014 - 13:28

Nel Den Houting:

Hoi Rebecca en Niels.

Leuk om jullie te volgen.
    Wij houden zelf ook vaak een blog bij op onze verre reizen en dat kost veel meer tijd dan je denkt.
    Maar het is altijd wel heel erg leuk om de reacties te lezen.

Geniet met volle teugen van dit prachtige avontuur en van jullie dochter.

groetjes Nel

• 03 September 2015 - 22:19

Die Andere Aspirant Adoptie Ouders:

Leuk om dit nu nog eens te lezen... :)
    En of we elkaar hebben leren kennen, haha! Slaap lekker vannacht zonder airco en generator...