Visa toestanden - Reisverslag uit Calabar, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu Visa toestanden - Reisverslag uit Calabar, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu

Visa toestanden

Blijf op de hoogte en volg Rebecca en Niels

04 November 2014 | Nigeria, Calabar

Voor Nigeria is een visum nodig. Het is een sticker in je paspoort waarop met pen je gegevens beschreven staan. Niets raars, niets geks. Behalve dat de stickers wel eens op kunnen zijn.

Als je aankomt in Nigeria krijg je een stempel op je visum. Er bestaat een stempel voor 3 maanden, dan zou je in één keer klaar zijn. Misschien staat die stempel wel naast de stempel die wij krijgen, zo makkelijk kan het zijn. We krijgen een stempel van een maand, maar wel een gratis stempel.

We bespreken het verlopen van het visum met onze begeleider. Onze begeleider vraagt ons dit twee weken voor het verloop aan te geven. 3 oktober is het eerste verloop. We geven het keurig 2 weken vooraf aan. Onze begeleider geeft aan dat we het over een week nog eens aan moeten geven. Ook dat doen we. Hij gaat erachteraan. Er is helaas een nieuwe beambte (natuurlijk!!), die het allemaal weer anders wil. Het kost onze begeleider twee dagen wachten, maar dan, 2 oktober hebben we een maand verlenging. Tot 1 november.

De tijd verloopt. Onze begeleider geeft aan het streven te hebben ons voor 1 november weg te hebben. Dat scheelt een hoop geld, gedoe en tijd. En wij natuurlijk blij! Maar ja, we lopen nogal wat vertraging op met de rechtszaak en 1 november komt nu wel in de buurt.

Opnieuw staat onze begeleider bij de, inmiddels meer ervaren, beambte. Deze geeft aan dat het maar zelden gebeurd dat je twee keer een verlenging mag in dezelfde staat. En dat ‘zelden’ is niet nu. Dat betekent: road trip. Onze begeleider rijdt om 5:00 uur weg met onze paspoorten. Een rit van 5 uur. Dan ben je er om 10:00 uur. Misschien doe je er dan 3 uur over, maar dan ben je ’s avonds altijd weer terug.

Zoals alles in Nigeria loopt ook dit anders. Er is een ongeluk gebeurd en hij loopt hierdoor op de heen weg 3 uur vertraging op. Hierdoor loopt alles uit. Hij moet er overnachten. In de avond hebben we hierdoor een wat chagrijnige begeleider aan de telefoon. Tja, het is echt niet altijd dat wij balen van de cultuur. Onze begeleider is er soms ook helemaal klaar mee.

Maar er staat een stempel in ons paspoort. De stempel stelt werkelijk niets voor, de datum staat er met pen opgeschreven. Ongelooflijk dat dat zoveel geld, gedoe en tijd kost.

De datum is 30 november. Tot dan mogen we in Nigeria blijven. En dan? Moeten we dan weg zijn? Dat zou fijn zijn! Dan hebben we een einddatum.

Maar ja, dan moet wel de procedure volledig gevolgd zijn en dat wordt allemaal misschien wel krap, aangezien we inmiddels alweer een paar dagen wachten op een handtekening op de uitspraak van de rechtbank.

Vanochtend belde we even met Lagos. Onze begeleider in Lagos geeft aan: Don’t you worry, when you are back in Lagos your visa can be extended, no problem! Fijn dat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken, maar of we dat willen meemaken is weer een andere vraag…

• 04 November 2014 - 20:42

René En Esther:

wat een gedoe weer! Succes met de rest.

• 04 November 2014 - 20:42

René En Esther:

wat een gedoe weer! Succes met de rest.

• 04 November 2014 - 20:57

Esther:

Toestanden allemaal! Kom maar snel lekker thuis! :-))

• 05 November 2014 - 11:57

Ineke Wierks:

Het lijkt wel waarom makkelijk doen als het ingewikkeld kan? Sterkte met wachten groetjes mam

• 05 November 2014 - 20:30

Marijn, Martine, Helen En Daniel:

Yep, heel herkenbaar verhaal !! Mister B heeft ook voor onze visa de road trip gemaakt. Wel dezelfde dag (lees: laat in de avond...) terug, maar ook toen veel tijd, geld en moeite !! En je hebt nog even te gaan, maar dan heb je wel wat !! Heel veel sterkte en succes met alles !!

• 06 November 2014 - 11:17

Ineke Verheul:

Lieve Niels, Rebecca en natuurlijk Evi,

Hele mooie naam ja en zeker ook een mooi meisje. Gezien op de foto.s.
    Ach wat is nu tijd als je bekijkt dat je Evi voor altijd bij je mag hebben.
    Geniet, geniet, geniet maar van elkaar!

Heel veel liefs in gebed en gedachten bij jullie.
    van ons.

• 06 November 2014 - 12:31

Ina Wierks:

Hallo Rebecca, Niels en Evi

Ach, ach, ach het schiet ook niet echt op hè. Ik kan me voorstellen dat jullie het nu echt een beetje zat gaan worden. Jullie zijn al 2 maanden in Nigeria, dan zou je toch denken dat het allemaal wel rond moet zijn in die tijd. Het is goed dat jullie er een heel mooi cadeau voor terug krijgen, dat maakt het allemaal wat makkelijker te dragen. Heb de foto gezien van Evi. Wat een schat van een meisje met die mooie grote, donkere ogen van haar. Ze kijkt je echt zo helder aan. Heel lief!
    Nou luitjes, weer heel veel geduld toegewenst met alles en probeer ondanks alles toch lekker te genieten met z'n 3-en.
    We denken aan jullie.
    Heel veel liefs van Jan en Ina

• 07 November 2014 - 19:20

Anja Mol:

Wat een toestanden zeg , hoop dat jullie snel terug kunnen komen.

• 08 November 2014 - 09:45

Riet Kooistra Van Laar:

Beste Niels ,Rebecca en Evi.

Wat hoop ik echt dat jullie spoedig met jullie dochter naar Dordrecht mogen vertrekken.
    Want zoals het klokje thuis tikt tikt het toch nergens ?????
    Niels ik moest jou de groeten doen van Evelien Weeda en haar collega's van Praxcis waar jij gewerkt hebt.
    Evelien is mijn kleindochter en zag het bericht op facebook.
    Veel sterkte alle drie de komende tijd.
    Een groet Riet.

• 12 November 2014 - 20:50

B 2:

Wanneer komt er een nieuwe blog?? Wij kijken elke dag even, maar het blijft zo stil uit Nigeria. Betekent dat misschien dat jullie al druk zijn met inpakken??
    Tot snel hoor!

• 13 November 2014 - 22:15

Hidde:

Sjemig Niels,
    Hier kun je straks, als jullie heerlijk thuis in het oh zo goed geregelde Nld zijn, mijmerend een boek over schrijven. Op afstand leven we allemaal met jullie mee! Morgen in Zwd de laatste dag. Dan verhuizen alle spulletjes naar Hsum, op naar een nieuw "avontuur".

Heel veel sterkte en geluk!
    Gr Hidde