Gelukt! - Reisverslag uit Calabar, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu Gelukt! - Reisverslag uit Calabar, Nigeria van Rebecca en Niels Wierks en Wink - WaarBenJij.nu

Gelukt!

Blijf op de hoogte en volg Rebecca en Niels

29 Oktober 2014 | Nigeria, Calabar

Onze begeleider
Gisteren deed hij een grappig dansje, kwam naar ons toe en zei dat hij groot nieuws had. De rechtszaak staat gepland op woensdag 29 oktober om 13:00 uur. Kijk eens aan, met een tijd erbij! Zou het dan nu echt.... We zeggen het voorzichtig tegen elkaar maar onze hoop en verwachtingen zijn groot. Het voelt goed.

Vandaag om 12:45 uur zitten we in de auto. Op z'n Afrikaans aangekleed met sokjes en al. Onze begeleider schudt zijn hoofd en voelt zich gestresst. We are ahead of time. We kijken elkaar aan, dat zal toch niet? Gelukkig komen we drie minuten voor één binnen lopen, waar we vervolgens in een rechtszaal met bioscoopstoeltjes een half uur mogen wachten.

Een man met een stropdas
Een sympathiek ogende man met een stropdas houdt ons tijdens het wachten in de gaten. Geen idee wat zijn functie is, aan voorstellen doen ze hier niet.

Na een half uur mogen we het kamertje van de rechter binnen, dit zit direct achter de zaal. De man met stropdas doet het eerste woord. Een soort introductie: we zijn hier vanwege de adoptie.... enzovoort. Daarna horen we hem niet meer.

Onze advocaat
Een flinke buik, net wat aan de onverzorgde kant, maar een man die direct je sympathie weet te winnen. Hij zit voor ons, volledig onderuitgezakt in een bioscoopstoeltje. Verschillende mensen komen hem een hand geven en hij blijft zo zitten. Blijkbaar heeft hij inmiddels genoeg respect afgedwongen.

Na de introductie gaat de advocaat staan en geeft aan dat de adoptie volledig legaal is. Hij heeft hier een aantal bewijsstukken voorA t/m F. eén voor één noemt hij de bewijsstukken. Deze gaan over onze gezondheid, de gezondheid van Evi, verklaring omtrent gedrag, de applicatieaanvraag en zo nog meer. Hierna gaat hij zitten.

Officier van justitie
Een vrouw met een geweldig roze pakje aan met allemaal kraaltjes gaat staan. Evi vindt dat prachtig en doet meerdere pogingen in de buurt te komen van het shirt met de kraaltjes. Gezien de situatie grijpen wij in. We denken dat ze een soort officier van justitie is. Ze leest onze gegevens voor, ze noemt een aantal data, moet deze nogmaals herhalen en vertelt wat Evi's nieuwe naam wordt. (Evi dus) Met momenten flirt ze een beetje met ons kindje, dus de liefde is wederzijds.

Een man met een groene stropdas.
Deze man zit op een stoel met onze dossiers in zijn hand.

De rechter
Een vriendelijke vrouw, maar dan wel als het op haar manier gaat. Zo ziet ze eruit. Ze schrijft, dat is vooral wat ze doet. Ze schrijft alle bewijsstukken over. Ze schrijft alle data's over en aan het eind bladert ze even terug en leest dan hardop het met pen opgeschreven vonnis op. Daarna geeft ze ons nog een persoonlijke toespraak waarin ze aangeeft dat we toch echt wel dienen te zorgen voor goed onderwijs en dat als we nog een biologisch kindje zouden krijgen, ze nog steeds een kind van ons is wat niet gediscrimineerd mag worden. We luisteren braaf naar deze vanzelfsprekendheden.

Het vonnis
De adoptie is legaal verlopen. De naam van het kind wordt geaccepteerd. Ze mag met ons het land verlaten. Joepie!

De politieagent
Is aanwezig en heeft aan het eind een belangrijke rol. Hij maakt de foto's en heeft daar blijkbaar een tweede beroep van gemaakt. Nee, die persoon kan beter anders gaan staan vanwege de kleuren. De rechter moet in het midden gaan staan. En zo verder!

Wij
Wij zijn blij! We mogen ons nu echt haar ouders noemen en hebben lang op deze stap gewacht. De volgende stap is dat alle papieren gelegaliseerd moeten worden, een paspoort aangevraagd moet worden en haar visum. Daar gaat nog wel een paar weken overheen en in dat geedelte kan ook van alles tegen zitten, maar dit hebben we gehad! Straks bier op het terras!

Jullie
Onwijs bedankt: voor jullie lieve gedachten, lieve berichtjes, lieve gebeden. Het steunt ons enorm. Dikke knuffel van ons.

• 29 Oktober 2014 - 16:05

Esther:

Dikke knuffel terug! Prachtig verhaal! :-)))

• 29 Oktober 2014 - 16:07

Ria Hoogstad:

Hieperdepiep, eindelijk.
    Wat een geduld hebben jullie gehad, maar het is gelukt.

Gefeliciteerd PAPA en MAMA hopelijk gaat de rest niet al te lang duren

Gr Ria Hoogstad

• 29 Oktober 2014 - 16:08

Winny:

Van harte proficiat met deze belangrijke stap. Geniet van dit moment en och dat wat er nu nog komt nemen jullie absoluut en heel geduldig voor lief.

Sterkte met het afhandelen van 'de rest'.

Groet,
    Winny

• 29 Oktober 2014 - 16:09

Sjoerd En Marjenne:

Wat een ontzettend goed nieuws! Gefeliciteerd!

Liefs van ons

• 29 Oktober 2014 - 16:09

Mariska Kloet:

Super, goed nieuws! Stapje voor stapje, maar jullie gaan samen met Evi vooruit, deze horde is in ieder geval genomen. Geniet ervan!

Gr,
    Mariska

• 29 Oktober 2014 - 16:12

Esther En René:

Joepie! Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar mijn achternicht!

• 29 Oktober 2014 - 16:17

Bep En Cees De Graaf:

Hoi Niels en Rebecca!
    Geweldig gefeliciteerd,niet te geloven zeg,wat leuk.
    En nu als een speer naar Holland.
    Een top dag.
    Zie jullie gauw!

• 29 Oktober 2014 - 16:19

Irene Oskam:

Whoehoe!! Super!
    Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
    En nog veel geduld voor de volgende stap.
    Groetjes!

• 29 Oktober 2014 - 16:19

Marieke:

Whaaaaaah wat goed!! Gefeliciteerd!
    Nu maar hopen dat de afrondende bezigheden niet te lang gaan duren!
    Nog meer genieten nu dus!

• 29 Oktober 2014 - 16:29

Ineke:

Ha alle drie fijn dat het gelukt is (dankzij de sokjes?) Veel geluk en hopen dat de rest sneller gaat

• 29 Oktober 2014 - 16:29

Ineke:

• 29 Oktober 2014 - 16:33

Hanna Sanches:

Hallo Rebecca en Niels,

Van harte gefeliciteerd. Traag maar gestaag zullen we zeggen. Geniet van elkaar.

• 29 Oktober 2014 - 16:40

Ineke En Aad:

Hoera voor jullie. Dat is fijn zeg!

• 29 Oktober 2014 - 16:52

Jennifer Nootenboom :

Gefeliciteerd papa en mama

• 29 Oktober 2014 - 16:58

Mieke:

Blij! Geweldig nieuws. Geniet van nu, de rest komt echt wel. Dikke knuf uit Groningen. (Dacht bijna dat het niet door mocht gaan omdat haar oud-tante zo ver weg woont ;-p)

• 29 Oktober 2014 - 17:04

Sonja Cools :

Gefeliciteerd!!!! Wat fijn! !!!!

• 29 Oktober 2014 - 17:14

Oma Cora:

Lieve Rebecca,Niels en Evi.

Wat een spannende dag vandaag. Ik keek steeds of jullie online waren. Zolang dat niet zo was was de kans groot dat jullie echt in de rechtbank zaten. En toen kwam het verlossende telefoontje van Niels.
    Ja jullie zijn nu officieel de papa en mama van Evi.
    En wij dus de oma en opa van Evi. Wat ben ik daar trots op zeg.
    We zijn door het dolle heen..
    Dikkw knuffels voor jullie alle drie. Van een dolblije (o) ma.

• 29 Oktober 2014 - 17:23

Heleen Schaap:

Wauw, eindelijk! Gefeliciteerd met jullie dochter!

• 29 Oktober 2014 - 17:41

Laura Bouman :

Van harte en dan nu eindelijk papa en mama. Jullie geduld is wel erg op de proef gesteld. Maar dan heb je ook wat. Een prachtige dochter. Groetjes van Laura.

• 29 Oktober 2014 - 17:43

Anne Marie:

Geweldig nieuws. Van harte gelukgewenst. Anne Marie

• 29 Oktober 2014 - 17:43

Wouter En Karin :

Yes!!! Officieel papa en mama.... Na weken wachten..

Gelukkig is geen van de geschetste scenario's vandaag voorgevallen en kunnen jullie de thuiskomst als gezin regelen!

Succes en wederom erg leuk beschreven!

Liefs,
    WenK

• 29 Oktober 2014 - 17:49

Karin W.:

Rebec, je hebt echt talent voor schrijven! Ik vind het wederom een tof blog!

• 29 Oktober 2014 - 18:18

Rianne Ketelaar-Vos:

Gefeliciteerd! Wat een bijzonder moment. In jullie hart al jullie dochter. En nu ook voor het 'echt'

• 29 Oktober 2014 - 18:46

Nico :

Wat een heerlijk nieuws. Eindelijk! Super. De gebeden zijn verhoord. Geniet ervan!
    Hartelijke groet
    ds nico

• 29 Oktober 2014 - 19:07

Riet Kooistra Van Laar:

Papa Niels en mama Rebecca wat klinkt dat fantastisch.
    Van harte gefeliciteerd met jullie dochter Evi.
    Hopelijk mogen jullie spoedig naar Dordrecht vertrekken waar jullie familie en vrienden zullen staan
    Ik leg de namen van jullie en Evi in God's handen.
    Een groet van Riet.

• 29 Oktober 2014 - 19:18

Piet Wierks:

Toppie. Veel sterkte ook toch nog met de rest.

Maar hier maar even lekker van genieten.

• 29 Oktober 2014 - 19:29

Marleen:

Eind goed, al goed en ze leefden nog lang en gelukkig :)! Wat een heerlijk gevoel zal het nu zijn en ik had weer kippenvel bij het lezen... Van harte gefeliciteerd en succes met de laatste formaliteiten. Liefs Marleen

• 29 Oktober 2014 - 19:48

Lia En Kees Van Den Boogaart:

Lieve alledrie,

Jullie wachten is eindelijk beloond. Geniet ervan om papa en mama te zijn.

En succes op het wachten om Evi mee naar huis te nemen.

Lieve groet Kees en Lia.

• 29 Oktober 2014 - 20:07

Karin:

Hallo Rebecca en man, (sorry dom he maar ik weet zijn naam niet). Ik vind het helemaal geweldig voor jullie dat dit nu al zover is. Ik wil jullie dan ook van harte feliciteren met jullie dochter. Helemaal super. Geniet van alle momenten en ik hoop dat jullie gauw naar Nederland mogen.
    Veel liefs van mij.

Groetjes van Karin Commandeur. (collega van Piet van de Kreko.)

• 29 Oktober 2014 - 20:37

Ria Havelaar:

Hallo Niels en Rebekka,

Van Harte Gefeliciteerd met nu officieël jullie dochtertje Evi. Wat een geweldig nieuws zeg! We zijn heel blij voor jullie en hopen dat de andere formaliteiten spoedig in orde zullen zijn en jullie met z'n drieën naar huis kunnen gaan. Geniet van de tijd daar en met elkaar.

Lieve groet,
    Ria, Adri en Marjolein Havelaar

• 29 Oktober 2014 - 20:41

Peter:

Van harte! Deze horde is genomen! Afgelopen zondag heeft Nico nog speciaal voor jullie gebeden. Bidden werkt altijd op een of andere manier.
    Succes met de volgende horde!

Groeten,

Mirjam en Peter

• 29 Oktober 2014 - 21:09

Saskia Strous:

Namens alle medewerkers van Gezondheidszorg Da Vinci: gefeliciteerd! En veel succes met de volgende stappen.
    Warme groet,
    Saskia

• 29 Oktober 2014 - 22:51

Ingrid:

Wat een geweldig nieuws! Van harte gefeliciteerd en wat zullen jullie blij zijn!

• 30 Oktober 2014 - 07:47

Bep De Kruijf:

Hoi Rebecca en partner,

Van harte gefeliciteerd! Geduld wordt beloond met een prachtig geschenk.
    Veel geluk met haar voor de toekomst.

met hartelijke groet, Bep

• 30 Oktober 2014 - 09:49

Margreet Knops:

Wij zaten gisteren in vergadering en op diverse computers begon er een melding binnen te komen met de tekst Gelukt. Van harte gefeliciteerd en vooral genieten.

• 30 Oktober 2014 - 10:29

Ymke :

Hoi Rebecca en Niels,
    Met veel plezier heb ik de afgelopen tijd jullie blog gevolgd! Wat een heerlijke verhalen en wat een geduld hebben jullie moeten hebben! Fijn dat het toch stapje voor stapje dichterbij komt en dat ze dan nu echt jullie kindje is (dat voelt vast al weken zo!)! Ik heb wel moeten lachen om jullie Afrika verhalen! Wat is het toch een heerlijke mentaliteit waar we als Nederlanders soms maar moeilijk bijkomen!
    Geniet er ook nog even van! Straks weer in Nederland gaat het allemaal snel genoeg!
    Lieve groetjes Ymke

• 30 Oktober 2014 - 11:37

Ina Wierks:

Hallo Rebecca, Niels en Evi,

Gefeliciteerd met dit goede nieuws!!! Toppie!
    Hebben de pannenkoeken misschien toch nog geholpen? :) :)
    Hopen dat jullie toch nog snel naar Nederland kunnen.
    Heel veel succes en geduld toegewenst!
    Groetjes van Jan en Ina

• 30 Oktober 2014 - 12:10

Maarten En Grace:

WOW!!!!

Wat moet dat goed voelen zeg!
    Van Harte Gefeliciteerd!!

Geniet ervan en succes nog effies met die laatste regel dingetjes ;)

• 30 Oktober 2014 - 13:38

Jan Marchand:

Hallo familie Wink, dat zijn jullie toch wel even lekker geworden. Van harte gefeliciteerd en veel succes de komende weken met het afhandelen van de laatste plichtplegingen.

• 30 Oktober 2014 - 16:27

Familie Gebuijs:

Zo fijn, Rebecca en Niels, dat jullie nu eindelijk officieel de papa en mama van Evi zijn!!! Nog veel sterkte bij de volgende, te nemen stappen!!

Groeten van ons allemaal!

• 30 Oktober 2014 - 16:46

Adri Boudewijns:

Beste Niels, Rebecca en Evi, wat zijn we blij voor jullie, nu maar hopen ,dat alles wat sneller afgehandeld zal worden. Van harte gefeliciteerd en groeten van Adri en Tom Boudewijns uit de Andreaskerk.

• 30 Oktober 2014 - 19:00

Marleen Vos:

Hartstikke mooi nieuws zeg! We bidden steeds voor jullie en dit is een grote stap in de goede richting! Gefeliciteerd! En sterkte verder met wat komt.
    groetjes, Marleen Vos

• 30 Oktober 2014 - 19:28

Ineke Verheul:

Lieve Rebecca, Niels en Evi,

Met tranen in mijn ogen lees ik dit mooie bericht, van harte gefeliciteerd met dit hele mooie geschenk!
    Wat bijzonder en dat het nu zo ver is.
    Dank God hier voor.
    Nog even geduld en dan heeeeeeeel snel naar Dordrecht!!!
    Groetjes ons.

• 31 Oktober 2014 - 17:36

Eva Blotnicki:

Gefeliciteerd!!

Nu aftellen om naar Nederland te gaan?!
    Succes met t regelen van de rest.

Liefs Eva

• 01 November 2014 - 19:43

Michiel En Judith:

Gefeliciteerd!!!!
    Wat goed dat het nu eindelijk geregeld is.
    Geniet ervan en succes met de volgende stap.
    Liefs Michiel en Judith

• 02 November 2014 - 13:04